Mike - 2017-01-16 21:58

Jazda elektrycznym jednokołowcem i jego osiągi

Każdy na początku przygody z jeżdżącymi kółkami zastanawia się w jaki sposób na tym się jeździ? Jak hamować? Jak przyspieszać? Czy można utrzymać mniejszą prędkość niż maksymalna?

W tym miejscu poznacie odpowiedzi na te pytania.

Manewrowanie i osiągi

Każdy elektryczny monocykl pozwala na:

- Płynne dostosowanie prędkości poprzez przesunięcie ciężaru ciała do przodu (przyspieszenie) lub do tyłu (hamowanie),

- Skręcanie poprzez przesunięcie ciężaru ciała na boki - lub bardziej gwałtownie, przez ugięcie/wyprostowanie nóg w kolanach, na podobnej zasadzie jak jazda na rowerze bez trzymania.


Dzięki temu, że monocykle w większości posiadają napęd bezpośredni (silnik elektryczny bezszczotkowy bezpośrednio zamontowany jest w kole), nie posiadają one skrzyni biegów, tym samym pozwalając na płynne i dynamiczne przyspieszenia. 

W praktyce osiąganie prędkości od 0 do 20 km/h (przyspieszenie) może być dużo szybsze niż... w wielu sportowych samochodach spalinowych. To wszystko za sprawą natychmiastowego momentu obrotowego oraz mocnych silników (najpopularniejsze są od 500 do 1000 W).


Dużym atutem tzw. elektrycznych kółek jest możliwość stabilnej jazdy w każdym zakresie prędkości, a także możliwość dostosowania prędkości przyspieszenia, poprzez przesunięcie ciężaru ciała.

Oznacza to, że możemy jechać w przedziale od prędkości niższej niż prędkość pieszego, do prędkości rowerzysty (ok. 20 km/h) lub wyższej (najpopularniejsze maksymalne prędkości do 25-30 km/h, ale są też ekstremalne monocykle jeżdżące 30-50 km/h).

Prawo i dobre praktyki

Obecnie elektryczne monocykle nie są określone prawnie w Polsce (nie ma więc zakazu ich używania), a już niedługo wejdzie nowa dyrektywa unijna klasyfikująca elektryczne monocykle jako "pojazdy osobiste", które będą mogły poruszać się po chodnikach i drogach rowerowych.

Na szczęście w naszym kraju pojazdy te podobają się władzom, jako że nie powodują żadnej emisji spalin ani hałasu i są świetnym rozwiązaniem na odkorkowanie miast.

W polskich miastach jest swoiste przyzwolenie na jazdę elektrycznym monocyklem po drogach rowerowych czy chodnikach.

Uwaga! Należy szanować możliwość jazdy tymi pojazdami i zachowywać zawsze jak największą ostrożność. W przypadku jazdy po chodniku, na którym znajdują się piesi, zwolnij do prędkości pieszego. Na drogach rowerowych w mieście staraj się nie przekraczać 15 km/h, a na odizolowanych drogach rowerowych lub poza centrum miasta nie przekraczaj 25 km/h.

Pamiętaj też, że jeżdżąc elektrycznym monocyklem należy znać przepisy ruchu drogowego, a także mieć włączone światła przednie i tylne bez efektu migania (stroboskopu) oraz sygnalizować skręty jak na rowerze.

Pamiętaj, aby zacząć ćwiczyć jazdę na drogach wewnętrznych oraz praktykować i szlifować swoje umiejętności, aby nabrać pewności w jeździe zanim wyjedziesz na miasto.

Jeśli masz jakieś wątpliwości, zajrzyj do naszego działu o nauce jazdy.

Ta strona używa cookies - Czytaj szczegóły
Ta informacja zniknie za chwilę, ale link do naszej polityki prywatności i cookies znajdziesz zawsze w stopce.