Mike - 2017-10-25 00:51

Alarmujące problemy z monocyklami Gotway... także z Teslą

Coraz więcej osób zgłasza problemy z monocyklami Gotway. Po globalnych akcjach serwisowych z modelami MSuper oraz ACM, zamiast dopracować te modele, firma postanowiła stworzyć nowy, mający rozwiązać wszelkie problemy i przywrócić renomę firmie. Mowa tutaj o nowym monocyklu elektrycznym Gotway Tesla, który narobił już dużo szumu w sieci.

Zainteresowanie tym modelem, o niezbyt dobrze dobranej nazwie, było bardzo duże. Głównym czynnikiem za nim przemawiającym, miała być duża moc monocykla.

Chwilę po premierze zaczęły się problemy z czasami dostawy. Mimo, że nie zamówiono jeszcze dużych ilości, producent nie nadążał z produkcją. Natomiast u użytkowników, którzy nowy model otrzymali, zaczęły się problemy, które opisujemy poniżej.

Na chwilę obecną produkcja Gotway Tesla została tymczasowo wstrzymana. [Aktualizacja 30.10.2017] Wygląda na to, że Gotway Tesla znów jest dostarczana. Miejmy nadzieję, że oznacza to zażegnanie krytycznych problemów.

Co tak naprawdę wiemy o Gotway?

Gotway jest marką firmy Shenzen Kebye Intelligent Technology Co., Ltd., w skrócie Kebye, utworzonej w 2014 roku.

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego tak trudno znaleźć witrynę producenta? Strona firmowa widnieje właśnie pod adresem kebye.com, ponieważ firma nie może posługiwać się nazwą Gotway w Chinach.

Bardzo interesującym faktem, o którym nikt nie wspomina, jest istotnej certyfikacji CCC (China Compulsory Certification). Certyfikat CCC jest tak samo ważnym oznaczeniem, jak certyfikat CE w Europie. Jeśli zastanawialiście się kiedyś, co oznacza znak "CE" na każdym produkcie (lub jego opakowaniu), z którym mamy do czynienia, to spieszymy z informacją, iż jest to znak deklarujący zgodność produktu z europejskim standardem Conformité Européene (European Conformity). W uproszczeniu, znak ten deklaruje, iż produkt został wykonany z materiałów uznanych lokalnie za bezpieczne, oraz że spełnia wymagania lokalnych praw w Europie. 

Odpowiednikiem CE w Chinach jest właśnie CCC. Z uwagi na brak certyfikacji CCC, Kebye deklaruje sprzedaż 99% produktów Gotway poza kontynent.

Pewnie teraz zadajecie sobie pytanie: jak to możliwe, że produkt, który nie przeszedł lokalnej certyfikacji, trafia do obiegu w Europie ze znakiem CE?

Wyjaśnienia mogą być dwa: albo chińska certyfikacja jest dużo bardziej restrykcyjna niż europejska, albo Kebye skorzystało z przywileju samodzielnego wystawienia certyfikatu (jedną z możliwości oznakowania CE jest przeprowadzenie oceny zgodności przez producenta, która będzie prawnie obowiązywać, dopóki ktoś nie udowodni, że jest niepoprawna).

W obu przypadkach, kwestia ta jest niepokojąca.


Dlaczego o tym informujemy?

Nigdy nie było naszym celem godzenie w renomę marki Gotway. Tak naprawdę, jeszcze dwa lata temu sami chwaliliśmy ich produkty, kiedy firma ta ustalała kolejne granice możliwości elektrycznych monocykli, zwiększając znacznie moc i zasięg swoich pojazdów.

Niestety, od 2015 roku wiele się zmieniło. Naszym priorytetem jest zawsze dbanie o bezpieczeństwo użytkowników, a doniesienia na temat problemów z jakością nowych produktów Gotway spowodowały, że postanowiliśmy to sprawdzić.

Szybko okazało się, że spadek jakości to prawda. Uznaliśmy, że ze względu na wzrost popularności, firma nie jest w stanie unieść swojego sukcesu. Mimo problemów, które się pojawiły, firma Kebye postanowiła nie zwalniać tempa i wydawać kolejne modele, w których problemy także istniały.


Wiele razy ostrzegaliśmy Gotway, że spadek jakości produktów przyniesie firmie kłopoty niewarte chwilowego zysku. Odmówiliśmy dystrybucji produktów Gotway i wzywaliśmy do poprawienia ich jakości przez producenta, ze względu na obawy o bezpieczeństwo użytkowników.

Niestety, mimo akcji serwisowych, przeprowadzonych przez Kebye, produkty Gotway nadal są niebezpieczne i nie spełniają światowych standardów. Dlatego jesteśmy zmuszeni do przestrzeżenie użytkowników przed niebezpieczeństwem.

Wyłączające się monocykle Gotway

Na temat wyłączających się pojazdów Gotway zostało już powiedziane tyle, że społeczność uznała to za normę. Prawdą jest, że każdy monocykl elektryczny może wyłączyć się podczas przeciążenia (braku odpowiedniej mocy do dalszego przyspieszania - np. po przekroczeniu prędkości maksymalnej pojazdu). Jest na to jednak sposób - zabezpieczenie przed przeciążeniem. Różne systemy bezpieczeństwa zostały wdrożone przez wszystkich producentów. Niektóre z nich, to:

  • tilt-back - pochylanie pedałów monocykla do tyłu, wymuszające na użytkowniku hamowanie. Tilt-back pojawia się przy zbliżaniu się do prędkości maksymalnej, aby jej nie przekroczyć, a także podczas nagłego przyspieszania, czy zbyt szybkiej jazdy pod duże wzniesienia, kiedy monocykl może być przeciążony,
  • alarm dźwiękowy - sygnał dźwiękowy lub komunikat głosowy, mający ostrzegać użytkownika o bliskim przeciążeniu (w niektórych modelach można nawet ustawiać kilka alarmów, aby informowały o przekroczeniu konkretnych prędkości),
  • notyfikacje - notyfikacje na smartwatch, wibracje w telefonie czy smartbandzie, ostrzegające o zbliżającym się przeciążeniu lub zbliżaniu się do prędkości maksymalnej,
  • ograniczenie prędkości - w przypadku niskiego stanu naładowania akumulatorów, monocykl automatycznie obniża prędkość np. do połowy zakresu, stosując często tilt-back oraz alarm dźwiękowy jednocześnie,
  • zablokowany zapas mocy - producenci profesjonalnych elektrycznych monocyklów często zostawiają określony procent mocy w zapasie, na wypadek przeciążenia. Oznacza to, że monocykl z prędkością maksymalną 30 km/h, mógłby teoretycznie jechać nawet 35 km/h (przykładowo), jednak byłoby to bardzo ryzykowne, dlatego ten margines jest zachowany na sytuacje ryzykowne. Potwierdzone jest, że taki margines mają np. Inmotion V8 oraz KingSong KS-16C - oba urządzenia w idealnych warunkach mogą jechać 35 km/h, ale zostały fabrycznie zablokowane do 30 km/h, dla bezpieczeństwa użytkowników.

Dlaczego więc, w przypadku modeli Gotway, występuje tyle przeciążeń i wypadków? Niemal każdy, profesjonalny producent, pozwala na dostosowanie alarmów, np. ustawienie prędkości tilt-back, czy alarmów dźwiękowych. Mimo to, ustawienia są przez producentów celowo ograniczone, aby nie można było wyłączyć systemów bezpieczeństwa kompletnie, czy przestawić alarmy na wartości wyższe, niż monocykl może osiągnąć.

W przypadku Gotway, sprawa wygląda inaczej. Firma ta, jako jedyna (jeśli znacie więcej takich firm, piszcie w komentarzach), pozwala na kompletne wyłączenie systemów bezpieczeństwa, wliczając w to wyłączenie mechanizmów tilt-back oraz alarmów dźwiękowych. 

Oznacza to tyle, że w momencie np. przekroczenia prędkości maksymalnej, monocykl nie wymusi hamowania i nie poinformuje o tym użytkownika. Następnie, silnik osiągnie swoją maksymalną moc i przestanie utrzymywać użytkownika w równowadze, po czym nastąpi przeciążenie całego układu, na co zareaguje elektronika akumulatorów (BMS), wyłączając zasilanie w celu ochrony ogniw. W efekcie, napęd i stabilizacja zostaną wyłączone, a jadący... upadnie. 

Nie trudno się domyślić, że przy prędkościach oferowanych przez Gotway, rzędu 40 km/h i więcej, upadek taki może spowodować uszczerbek na zdrowiu, a także być zagrożeniem życia dla siebie lub innych uczestników ruchu.

Czy oznacza to, że monocykle elektryczne są niebezpieczne? NIE. Korzystanie z monocykla zgodnie z przeznaczeniem, może być bezpieczniejsze niż jazda na rowerze, o ile nasz pojazd wyprodukowała rzetelna i renomowana firma (np. INMOTION, KingSong, Ninebot, IPS, Solowheel).

Problemy z MSuper, ACM oraz Monster

W zeszłym roku, Gotway wydał nowe wersje modeli MSuper, ACM oraz Monster. Wszystkie zdolne do osiągania dużych prędkości.

Mimo to, w każdym z nich pojawiały się poważne problemy, zagrażające bezpieczeństwu użytkowników.

Lista znanych i potwierdzonych wad:

Gotway Monster

Gotway MSuper, Gotway ACM oraz Gotway Monster

Gotway ACM

  • Niezabezpieczone akumulatory, zapalające się przy mocniejszym uderzeniu

Wszystkie pojazdy

Problemy z Gotway Tesla

W tym roku, Gotway dopiero co przeprowadził premierę modelu Gotway Tesla, mającego być ich najlepszym monocyklem dotychczas, zwracającym honor marce. Niestety, firma nie wyciągnęła wniosków z nieudanej produkcji poprzednich modeli, dlatego nie jest zaskoczeniem, iż produkcja Gotway Tesla została wstrzymana, ze względu na doniesienia o wadach opisanych niżej: 

O dalszych postępach będziemy informować. Jeśli wiecie coś jeszcze na temat problemów z Gotwayem Teslą, piszcie w komentarzach!

Chcesz być królikiem doświadczalnym?

Kochamy elektryczne monocykle i kibicujemy całemu rynkowi, aby rozwijał się nadal dynamicznie. Niestety, trzymanie kciuków za firmę Gotway to za mało. Firma dysponuje dużą ambicją, ale w przeciwieństwie do innych producentów, Gotway nie dysponuje odpowiednią technologią i zasobami ludzkimi, aby dokładnie przetestować produkt, przed wprowadzeniem go na rynek. Kebye kolejny raz pokazuje, że nie chce tracić czasu na sprawdzenie, czy dopracowanie produktu. Obserwując to, można odnieść wrażenie, że ważna jest tylko specyfikacja, a już sami użytkownicy zostaną "królikami doświadczalnymi".

Takie podejście jest złe z trzech powodów:

  1. Wypadki, związane z wadami urządzeń Gotway, rzutują na opinię całego rynku elektrycznych monocykli. Wiele osób myśli, że jest to niebezpieczny środek transportu, kiedy w rzeczywistości tak nie jest. Jeśli tak samo, jak my, kochacie elektryczne monocykle, warto zastanowić się nad wspieraniem produktów, które mogą doprowadzić do prawnych ograniczeń, lub nawet kompletnego zakazu używania elektrycznych kółek.
  2. Wydając niebagatelną sumę pieniędzy, klient Gotway zostaje "beta-testerem", a każda jazda zmienia się w loterię. Naszym zdaniem, żaden z producentów nie powinien ryzykować zdrowia i życia swoich klientów, a także innych uczestników ruchu. Stawianie na bezpieczeństwo, powinno być najważniejszym priorytetem.
  3. Nowi użytkownicy, którzy kupują pierwsze elektryczne koło, nie mają jeszcze pojęcia jakie odczucia są podczas jazdy 15 km/h, 20 km/h, 30 km/h, 40 czy 50 km/h. Intuicyjnie szukają najlepszych specyfikacji, nie wiedząc, że w mieście nie będą jechać więcej, niż 25-30 km/h. Są to prędkości, które dla zdecydowanej większości użytkowników są bardzo wysokie, pozwalające na ekspresowy dojazd w mieście, nawet kiedy nie ma czasu na włożenie ochraniaczy. Prędkości ok. 40 km/h i więcej, są praktycznie nie do osiągnięcia w zatłoczonym mieście, a poza jego granicami stanowią już bardzo duże ryzyko, wymagając tym samym stroju jak na motocykl. Tym samym, wysokie prędkości pojazdów Gotway, są może imponujące, ale jednak niepraktyczne i niebezpieczne, a nie o to w elektrycznych monocyklach chodzi.

Pamiętajcie też o tym, aby myśleć na drodze i jeździć rozsądnie. To od nas zależy, jak świat będzie postrzegał ten środek transportu. Bądźmy przykładem.

Co zamiast Gotway?

Co robić? Jaki monocykl wybrać? Czym się kierować?

Zacznijmy od tego, że produkt powinien mieć certyfikację CCC. To jednak nie wszystko. Warto wybrać markę, która słynie z bezpieczeństwa, jakości wykonania i rzetelności.

Czy wiedzieliście, że np. INMOTION oraz KingSong posiadają nie tylko certyfikację CCC oraz CE, ale także cały szereg innych certyfikatów? Pod względem ich liczby i autorytetu, prowadzi INMOTION - firma ta wysyła swoje pojazdy do różnych organizacji na całym świecie, aby przeprowadzić niezależne testy, nie tylko produktu jako całości, ale także poszczególnych jego elementów: akumulatorów, silnika, elektroniki, czy nawet ładowarki. Urządzenia testowane są także w różnych warunkach, pod względem wytrzymałości mechanicznej oraz na czynniki zewnętrzne.

Możecie wybrać jeden z pewniaków: INMOTION V8 lub KingSong KS-16C, oba o zbliżonych parametrach (porównywaliśmy je tutaj). Jeśli zależy Wam na jeszcze lepszych osiągach oraz na jakości jednocześnie, zobaczcie KS-14S oraz KS-16S.

A co my robimy, by zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników?

  • Jako jedyni, przeprowadzamy podwójną kontrolę jakości. Dla przykładu, inne sklepy sprzedają towar sprawdzony wyłącznie przed wysyłką w magazynie producenta. My sprawdzamy każdą sztukę towaru po imporcie. Każdą. Upewniamy się, że tylko w 100% sprawne jednostki trafią do naszego magazynu. Oprócz oględzin urządzeń, testujemy ich mechaniczne elementy, sprawdzamy akumulatory i silniki, przy pomocy komputerów,
  • Jako jedyni, udzielamy gwarancji na wszystkie podzespoły. U nas 2 lata gwarancji to prawdziwe 2 lata, wliczając w to także silnik, akumulatory i inne podzespoły. Zawsze sprawdzaj, co obejmuje gwarancja, aby nie trafić na ofertę z trzema miesiącami na kluczowe podzespoły,
  • Jako jedyni, testujemy nowe modele przed wprowadzeniem ich do oferty. Aby dany monocykl pojawił się w naszym sklepie, musi przejść szereg rygorystycznych testów, zarówno maszynowych, informatycznych, jak i praktycznych w terenie. Dopiero, gdy produkt wykazuje się wysoką jakością i spełnia nasze wymogi, wprowadzamy go do sprzedaży,
  • Jako jedyni, mamy rewelacyjny kontakt z producentami - także osobisty. Dzięki temu, mamy realny wpływ na producentów, z którymi współpracujemy, co przekłada się na uwzględnienie m.in. lokalnych wymogów prawnych oraz naszych sugestii, dotyczących także bezpieczeństwa.

Wybierając nas, wybierasz jakość.

Gotway - przyszłość marki

A Wy, co myślicie o ciągłych problemach z Gotway? Czy zła passa firmy minie? Czy Gotway ma jeszcze szanse odzyskać zaufanie i otrzymać certyfikację? Co wybralibyście zamiast monocykli Gotway?

Używamy cookies, umożliwiających m.in. logowanie, zakupy i zliczanie ile osób nas odwiedza. Czytaj szczegóły.