R1 & Justyna - 2017-01-21 06:33

Esencja monocykla, czyli IPS Zero - jeszcze nigdy Zero nie znaczyło tak wiele

IPS Zero to 14-calowy model monocykla, wydany na rok 2016 jako flagowiec renomowanej firmy IPS. Premiera miała miejsce pod koniec 2015 roku (koniec roku to w branży monocykli najpopularniejszy czas na prezentacje modeli na następny rok).

Nieoficjalna (początkowo) nazwa Zero bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Z pewnością jest to spowodowane filozofią jaką kierowali się projektanci tego kółka.

Wygląd zewnętrzny - Zero kompromisu

Kształt IPS Zero niemal zamyka się w idealnym okręgu. Świetnie wyprofilowane elementy obudowy i skrzętnie poukrywane detale to prawdziwa sztuka minimalizmu. W porównaniu do poprzednich modeli producenta, a także konkurencji, ten wyróżnia się ponadprzeciętną stylistyką - nikt nie przejdzie obok niego obojętnie.

Dobrze wkomponowane, magnetycznie składane pedały z lekkich stopów, to w zasadzie jedyny element "burzący" gładką, boczną linię. Brak bocznych padów pod łydki jest charakterystyczny dla IPS Zero i z pewnością zmniejsza wagę oraz rozmiar urządzenia. Żeby tego było mało, producentowi udało się zapewnić klasę IP65 odporności na pyły i wodę.

Tu nie ma miejsca na kompromisy, to esencja monocykla.

Akumulator, który nie spadnie do Zera

IPS Zero, w zależności od wersji oznaczonej kodem, różni się pojemnością i rodzajem akumulatorów, mocą silnika oraz maksymalną prędkością:

  • IPS141 - 340 Wh firmy SONY - zasięg realny ok. 30 km (40 km wg specyfikacji), prędkość maksymalna do 30 km/h, moc do 1000 W,
  • IPS142 - 260 Wh - zasięg realny ok. 20 km (30 km wg specyfikacji), prędkość maksymalna do 25-30 km/h, moc do 800 W,
  • IPS143 - 130 Wh - zasięg realny ok. 10 km (15 km wg specyfikacji), prędkość maksymalna do 20 km/h, moc do 800 W.

Pojemność akumulatorów wpływa na maksymalną moc silnika, a w szczególności na zasięg urządzenia, więc wersja IPS141 wydaje się być najlepszym wyborem. 

Zero wagi

Waga to z pewnością minus każdego tego typu urządzenia. Producenci prześcigają się w stosowaniu coraz lżejszych materiałów i wydajniejszych rozwiązań. W tej kategorii nikt jednak nie zaszedł jeszcze tak daleko jak IPS.

Uzyskanie wagi oscylującej w okolicy 10 kg to nie lada wyczyn, z którym do tej pory nikt nie może się równać. Przy czym trzeba pamiętać, że ok. 10 kg waży najcięższa wersja IPS Zero, z największą baterią 340 Wh. Najlżejsza wersja z akumulatorem 130 Wh waży już tylko ok. 8,7 kg. Taka waga pozwala nawet drobniejszym paniom na swobodne przeniesienie urządzenia jeśli zajdzie taka konieczność, np. przy wchodzeniu po schodach.

Osoby ważące powyżej 100 kg mogą pomyśleć przy wsiadaniu "czy to się nie połamie?", jest to jednak mylne wrażenie. Koło bez problemu poradzi sobie z nawet 120 kg użytkownikiem. 

Poniżej porównanie wagi najwyższej wersji IPS Zero (IPS141) z innymi popularnymi 14" EUC:

Zerowy rozmiar

IPS Zero, poza mniejszym rozmiarem opon (14") niż typowe monocykle (16"), nie posiada żadnych wystających elementów na obudowie (nie licząc podstawowych: składanych pedałów i rączki).

Nie dość, że ten model jest liderem w swojej kategorii w kwestii wagi, to na dodatek jego wymiary są niedużo większe niż wymiary samego koła z oponą - 481 mm x 382 mm x 168 mm. Co ciekawe, wszystkie wersje IPS mają te same wymiary.

Tym samym możemy go zmieścić w plecaku lub torbie. Należy zaznaczyć, że mało jakie "jeżdżące koło" na to pozwala. Wystarczy sprawdzić wymiary większości modeli i porównać z wymiarami największych plecaków dostępnych na rynku - w większości przypadków (jeśli nie we wszystkich) znajdzie się przynajmniej jeden, nie pasujący wymiar (np. szerokość lub głębokość).

Do IPS Zero można także dokupić oryginalny plecak w rozsądnej cenie, pełniący też rolę walizki na kółkach z teleskopowym uchwytem

Plecak ten nie tylko pozwala nam się łatwo przemieszczać z monocyklem, ale także posiada dużo dodatkowego miejsca na np. ładowarkę i drobne zakupy. Rozmiar plecaka można regulować pasami. Bez problemu możemy go wziąć do autobusu czy pociągu, wyruszając w dłuższą trasę. Dodatkowym atutem jest fakt, że kiedy monocykl jest w środku, nikt nie przypuszcza, że właśnie taki pojazd się tam znajduje. Wygląda to po prostu jak zwykła walizka podróżna. 

Jeśli z jakiegoś jednak powodu nie zdecydujemy się na zakup plecaka, możemy w miarę swobodnie nieść  IPS Zero przez nieduże odległości - w końcu jest najlżejszy na rynku.

Moc z trzema Zerami

Mimo swojej wagi piórkowej, IPS Zero może pochwalić się mocą dochodzącą do 1000 W. Inżynierowie z IPS znani są także z tworzenia własnych układów zabezpieczeń akumulatorów (BMS) zintegrowanych z ich autorską płytą główną.

IPS Zero wyposażony jest też w system odzyskiwania energii podczas hamowania.

Lata doświadczenia w tworzeniu elektrycznych kół spowodowały, że układy IPS stały się bardzo popularne ze względu na bezpieczeństwo użytkowania. Tysiące użytkowników na całym świecie zaufały dedykowanym rozwiązaniom elektroniki IPS, stworzonej od początku do końca z myślą o konkretnym modelu unicykla.

Silnik IPS Zero 141 pozwala na  sprawne przemieszczanie się z prędkością do 30 km/h. Z naszych testów wynika, że przy jeździe z prędkością ok. 20 km/h wykorzystywana jest tylko ok. połowa mocy!

Dbając o bezpieczeństwo nowych użytkowników, prędkość maksymalna jest początkowo ograniczona do 12 km/h. Już po przejechaniu krótkiego dystansu (ok. 5 km) limit podnoszony jest do 20 km/h, a po kolejnych 45 km ustala się na maksymalnym poziomie 30 km/h.

Przy zbliżaniu się do limitu prędkości występuje tzw. efekt tilt-back. Mocno odczuwalne, automatyczne i celowe wychylenie monocykla do tyłu wymusza hamowanie na użytkownikach o ryzykownych zapędach. Pojazd wydaje wtedy także sygnał dźwiękowy, ostrzegający o zbliżaniu się do limitu prędkości.

Bardzo interesującą funkcją IPS Zero jest także możliwość wyboru trybu jazdy na jeden z dwóch:

  • Comfort - jest to tryb domyślny, który charakteryzuje się spokojniejszym przyspieszaniem (bardziej intuicyjnym), bardziej "twardą" jazdą - pedały utrzymują się na tym samym poziomie, z wyjątkiem zakrętów czy przyspieszania/hamowania - wtedy pojazd minimalnie pochyla się do przodu lub do tyłu w celu ułatwienia manewrów,
  • Sport - tryb ten charakteryzuje się natychmiastowym i gwałtownym przyspieszaniem oraz hamowaniem, a także mocno odczuwalnymi pochyleniami do przodu lub do tyłu, zaprojektowanymi w taki sposób, aby wrażenie z jazdy było jak najbardziej dynamiczne. W trybie sport kółko nie oszczędza energii i przekazuje jej silnikowi tyle, ile tego wymagamy. Już najmniejsze przeniesienie środka ciężkości do przodu powoduje bardzo szybkie zmaksymalizowanie osiągów.

Oba tryby są bardzo przyjemne i można je zmienić w trakcie jazdy przy pomocy jednego kliknięcia w aplikacji mobilnej. 

Zero ciemności, dzięki światłom LED

IPS Zero posiada dwie listwy z oświetleniem LED, umieszczone po obu stronach pod czarnymi okręgami. Dołączona aplikacja mobilna pozwala na dowolną ich konfigurację. Najważniejszy jednak tryb, jaki interesuje nas w Polsce, to lampy do jazdy po zmroku. IPS posiada specjalny tryb, który włącza po 8 diod z przodu (białe) i z tyłu (czerwone), jak na załączonym zdjęciu.

Rozmieszczenie diod w IPS Zero bardzo przypomina rozwiązanie z Ninebot One, jednak jest lepsze pod kilkoma względami:

  • Diody w IPS Zero widoczne są pod każdym kątem. W Ninebot One diody widać tylko z profilu, a przód i tył zostają bez oświetlenia.
  • Diody zamontowane są w taki sposób, aby źródło światła było ustawione wzdłuż drogi, co umożliwia jej oświetlanie silniej z przodu i z tyłu, zamiast głównie po bokach jak w Ninebot One.
  • Tryb lampy (na zdjęciu) w IPS Zero pozwala na spełnienie wymagań prawnych, dotyczących oświetlenia pojazdu. Przy okazji światło jest na tyle silne, że wystarczy do jazdy w nocy w przynajmniej częściowo oświetlonym mieście; z kolei diody nie są na tyle mocne, by oślepiać innych uczestników ruchu (rowerzystów, kierowców, czy pieszych). W przypadku Ninebot One nie ma możliwości doświetlenia przodu i tyłu w ten sam sposób, bez dokupienia osobnych lamp. 

Jednocześnie firma IPS kolejny raz udowodniła swoją troskę o bezpieczeństwo użytkowników i zdecydowała się nie wprowadzać trybu migania, ze względu na zagrożenie tzw. "target fixation". Zapraszamy do osobnego artykułu, który wyjaśnia dlaczego migające światła w rowerach i monocyklach powodują wypadki.

Niezależnie od wybranych ustawień, IPS Zero wyposażony jest w zawsze aktywne światło hamowania. Trzeba przyznać, że funkcja ta działa bez zarzutu, włączając dodatkowe 6 czerwonych diod (razem 10) z tyłu podczas hamowania.

Jeśli chodzi o maniaków jazdy w kompletnych ciemnościach - ci muszą liczyć się z koniecznością dokupienia dodatkowej lampy do oświetlenia drogi, ponieważ wbudowane oświetlenie z przodu może okazać się niewystarczające. Na szczęście na rączce IPS Zero można zamontować, bez problemu i dodatkowych akcesoriów, dowolną lampę rowerową (najlepiej z akumulatorami zamiast jednorazowych baterii).

Stylistyka oświetlenia IPS Zero odbiła się echem na rynku tego typu pojazdów. Estetykę świateł Zero na tle innych "jeżdżących kół" można porównać do Ferrari, po prostu robi wrażenie.

Aplikacja - opcji dużo więcej niż Zero

Firma IPS postanowiła wydać osobną aplikację, przeznaczoną specjalnie dla IPS Zero. Aplikacja o nazwie "I am IPS" została wydana na platformy Android / BlackBerry oraz iOS. Film z jej prezentacją można zobaczyć w naszym dziale "Testy".

Niektóre możliwości aplikacji:

  • Aktualizacja oprogramowania pojazdu (tzw. firmware) obejmująca np. lepsze sterowniki silnika, bardziej zoptymalizowane zużycie energii, nowe algorytmy wspomagania zakrętów, nowe tryby oświetlenia itp. Działa to podobnie jak aktualizacja w samochodach Tesla,
  • Wybór trybu jazdy: Comfort (domyślnie) lub Sport,
  • Ustawienie limitu prędkości (12 km/h, 20 km/h lub 30 km/h w wersji 141),
  • Wyświetlanie prędkości oraz użytej mocy silnika na żywo,
  • Wyświetlanie stanu naładowania akumulatorów, 
  • Użycie klaksonu,
  • Możliwość zmiany trybu świateł (w tym wiele różnych gotowych trybów z animacjami, różnymi kolorami itp.),
  • Wyświetlanie całego przebiegu kółka poprzez brak możliwości zresetowania (jest to świetne rozwiązanie przy zakupie używanego monocykla), czy przebiegu od ostatniego włączenia,
  • Udostępnienie swoich osiągów w formie screen-shotu lub na ogólnoświatowym rankingu IPS (funkcja podobna do rankingu Ninebota),
  • Wyświetlanie danych technicznych, aktualnego napięcia akumulatorów itp. 
  • Kalibracja żyroskopów urządzenia (w większości przypadków nie trzeba używać tej funkcji).

Zero rozczarowań

IPS Zero jest stworzony dla wszystkich, którym zależy na małych rozmiarach i wadze, dobrej cenie, ale jednocześnie wysokiej jakości. Należy powtórzyć jeszcze raz stwierdzenie, że jest to esencja monocykla - pojazd, który służy do szybkiego przemieszczania się omijając korki. IPS Zero świetnie wpasowuje się w tę definicję i nie potrzebuje do tego głośników bluetooth, teleskopowego uchwytu, czy różnych "bajerów".

Zero posiada najważniejsze cechy monocykla elektrycznego i prezentuje się znakomicie. Jego waga i rozmiar urzekają. To dlatego jadąc na IPS Zero nie odczuwa się niczego pod nogami.

Jazda tym modelem IPS to Zero zmartwień i rozczarowań, czysta przyjemność.

Używamy cookies, umożliwiających m.in. logowanie, zakupy i zliczanie ile osób nas odwiedza. Czytaj szczegóły.